Bon energetyczny przysługiwać będzie za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. i będzie wypłacany jednorazowo dla gospodarstw domowych, których przeciętne miesięczne dochody w roku 2023 nie przekroczyły:
Chodzi tu o wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych – tzw. dochód netto. Do obliczenia dochodu nie uwzględnia się trzynastej i czternastej emerytury.
W przypadku gdy dochód wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę przekracza wskazane powyżej kryteria, stosowana będzie tzw. zasada „złotówka za złotówkę”, co oznacza, że bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota bonu energetycznego będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.
Bon energetyczny wynosi:
Dla gospodarstw domowych korzystających ze źródła ogrzewania zasilanego energią elektryczną (np. pompa ciepła) i wpisanego lub zgłoszonego do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 1 kwietnia 2024 r. albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych po raz pierwszy do CEEB, wsparcie zostało zwiększone o 100% i wynosi:
Gospodarstwo domowe tworzy:
Wnioski o wypłatę bonu energetycznego będzie można złożyć osobiście w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Sarnakach, przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej
na adres Ośrodka albo złożyć elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP oraz aplikacji mObywatel – w terminie od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r.
Wnioski złożone po 30 września 2024 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Na rozpatrzenie prawidłowo złożonego wniosku przez wnioskodawcę Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sarnakach będzie miał 60 dni. Wnioski będą podlegać weryfikacji. Wypłata bonu energetycznego powinna zostać zrealizowana niezwłocznie po jego przyznaniu.
Forma rozstrzygnięcia
Przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Wnioskodawca może jednorazowo wystąpić do organu o korektę wysokości przyznanego bonu energetycznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego bonu.
Wydania decyzji administracyjnej wymaga:
Organ przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego, pracownik organu, odbierając ten wniosek od wnioskodawcy, informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu bonu energetycznego.
Nieodebranie informacji o przyznaniu bonu energetycznego nie wstrzymuje wypłaty tego bonu.
DO POBRANIA: