Drodzy Rolnicy,
informuję, że wprowadzono zmiany w sposobie szacowania strat spowodowanych suszą w 2023 r.
W związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. z 2023 r., poz. 1350) dalej rozporządzenie zmieniające, które regulują mechanizm powołania i działania komisji ds. oszacowania szkód powstałych w wyniku suszy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r., o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2019 r., poz. 477) dotychczas powołane komisje w składzie określonym w Zarządzeniu Wojewody Mazowieckiego z dnia 30 marca 2023 r. będą miały przypisane kompetencje do szacowania strat powstałych również w wyniku suszy.
APLIKACJA „zgłoś szkodę rolniczą” POZOSTAJE PODSTAWOWĄ METODĄ SZACOWANIA SUSZY. Została ona uruchomiona w dniu 21 lipca 2023r. (logowanie możliwe m.in. przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, e-dowód)
Za pomocą aplikacji można oszacować szkody również po zbiorach. Zgłoszenie wniosku w aplikacji jest KONIECZNE do uzyskania w późniejszym terminie protokołu lub kalkulacji strat wygenerowanych automatycznie przez aplikację.
W przypadku uwag do wyników oszacowania start przez aplikację rolnik może zwrócić się o dodatkowe oszacowanie szkód przez komisję gminną (która dokona oceny start podczas wizji w terenie). Rolnik powinien złożyć wniosek w Urzędzie Gminy w Sarnakach w pok. nr 103, z takim wyprzedzeniem aby komisja mogła oszacować straty w terenie, tj. uprawa w plonie głównym, którą rolnik zgłasza do oszacowania musi znajdować się na polu w dniu lustracji. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa i Wojewody szacunek dokonywany przez komisje gminne nie jest możliwy po sprzątnięciu rośliny w plonie głównym. Do wniosku należy dołączyć ksero wniosku o płatność obszarową złożonego do ARiMR za 2023 rok.
Zaznaczyć należy, że wniosek złożony tylko do komisji gminnej, która z oględzin będzie mogła sporządzić tylko raport, jest nie wystarczający do otrzymania wsparcia, konieczne jest bowiem złożenie wniosku przez aplikację. Natomiast odwrotnie, tj. jeśli rolnik nie zgłosi wniosku do komisji
gminnej, a złoży wniosek w aplikacji publicznej na stronie Ministerstwa, będzie mógł wygenerować kalkulację lub protokół strat, będący podstawą do otrzymania wsparcia.
SZACOWANIE STRAT PRZEZ KOMISJĘ JEST CZYNNOŚCIĄ DODATKOWĄ.
PODSTAWĄ SZACUNKU STRAT JEST ZGŁOSZENIE W APLIKACJI „ZGŁOŚ SZKODĘ ROLNICZĄ”. – link do aplikacji https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign
Wójt Gminy Sarnaki
/-/ Grzegorz Arasymowicz